دگرگونی گفتار محمود احمدی نژاد درباره همجنس گرایان (1)

تاریخ نشر :

احمدی نژاد اولین رئیس جمهور ایران نبود که درباره همجنس گرایان ایران سخن می گفت اما سخنرانی جنجالی او در دانشکاه کلمبیا تبدیل به یک پدیده عجیب و مهم سیاسی و اجتماعی شد. احمدی نژاد در این سخن رانی وجود همجنس گرایان در ایران را انکار کرد و پرسش کننده را به مسخره گرفت که چه کسی به شما گفته ما در ایران همجنس گرا داریم، متن دقیق سخن او چنین است :
"ما در ایران اولا همجنس باز مثل کشور شما نداریم، در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد، در ایران این چیز ها وجود، در ایران، در ایران چنین چیزی اصلا وجود خارجی نداره من نمی دونم چه کسی به شما این حرف رو زده."
این سخن احمدی نژاد با خنده و هوو کردن حاضرین مواجه شد. رئیس جمهور ایران که در موارد مختلف مانند هولوکاست، آزادی ادیان و بسیاری موارد دیگر به طفره رفتن و پیچاندن سخن و تغییر دادن موضوع و مطرح کردن سوال به جای پاسخ دادن متوصل می شد اینبار جلوی دوربین ها و دانشجویان دانشگاه کلمبیا و چشمان میلیون ها بیننده زنده تلویزیونی علنا در مورد موضوعی مشخص و واضح دروغ گفت و یک پدیده کاملا بدیهی و روشن را انکار کرد و نشان داد که چطور و تا چه حد می تواند دروغ بگوید. سالها از این سخن رانی گذشته ولی تاثیر آن بر افکار عمومی همچنان باقی است. این پرسش ساده و پیش پا افتاده و از نظر بین المللی شاید کم اهمیت چنان آبرویی از رئیس جمهور ایران برد که بدون شک تاثیر خود را بر سیاست های کلان بین المللی از جمله مسئله هسته ایران و نقش ایران در تروریسم هم بر جای گذاشت. دیگر به راحتی می شد افکار عمومی را متقاعد کرد که وقتی رئیس جمهور کشوری چنین مسئله روشن و بدیهی را انکار می کند چطور می توان انتظار داشت که در مورد صلح آمیز بودن فعالیت های مشکوک هسته ای ایران راست بگوید.
پس از این سخن رانی و بازتاب بسیار گسترده آن در رسانه ها ماله کشان و مشاورین رئیس جمهور دست به کار شدند تا شاید بتوانند این افتضاح را تا حدی جمع و جور کنند. از جمله مشاور رسانه ای احمدی نژاد مهدی کلهر در مصاحبه با رویترز گفت :
"چیزی که احمدی نژاد گفت یک جواب سیاسی نبود. او گفت که در مقایسه با جامعه آمریکا ما آن تعداد همجنس گرا نداریم. به دلیل تفاوت های تاریخی، دینی و فرهنگی همجنس گرایی در ایران و جهان اسلام کمتر از غرب رایج بوده."
در نمونه ای دیگر رئیس دفتر احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی می گوید :
"رئیس جمهور در دانشگاه كلمبیا ساعت‌ها بحث كرد و یكی از وی پرسید كه چرا شما در كشورتان به هم‌جنس‌گراها اجازه فعالیت نمی‌دهید؟ كه احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش تصریح كردند كه هم‌جنس‌گرایی در كشور ما مثل كشور شما مطالبه ندارد. وی همچنین گفت: ترجمه این پاسخ رئیس جمهور بد فهمیده شد و مثلاً این طور برداشت شد كه در كشور ما هم جنس‌‌گرا وجود ندارد كه همه خندیدند و از اینكه در ایران هم‌جنس گرا نداریم، تعجب كردند."
کار به جایی کشید که احمدی نژاد مجبور شد بر خلاف رویه همیشگی که بر روی حرف های خود پافشاری می کرد در مصاحبه های دیگر خود سعی کند حرفش را تصحیح کند، در سفری که سال بعد از آن ماجرا دوباره به نیویورک داشت در مصاحبه ای با لری کینگ مجری شبکه CNN گفت :
لری کینگ: شما به حقوق بشر در اسرائیل اشاره کردید، شما در کشور خودتان ایران مشکلات حقوق بشر ندارید؟
احمدی نژاد: منظورتون چی هست از؟
لری کینگ: تظاهرات مردم برای اینکه حقوق یکسان با دیگران ندارند، همجنس گرایان، سال گذشته شما همجنس گرایان را انکار کردید، همجنس گرایان همه جا هستند.
احمدی نژاد: من گفتم اون جوری که اینجا هست در ایران نیست، در ایران این کار یک کار خیلی زشت محسوب میشه، عموم مردم از این کار بدشون میاد، و ما در اینباره قانون داریم، و قانون اعمال می شود، قانونی است که تصویب شده در مسیر قانون گذاری، این کار خلاف اصول انسانیته.
لری کینگ: چه اتفاقی می افتد؟
احمدی نژاد: خیلی اتفاق های می افته، بیماری های روانی و اجتماعی، آثارش روی همه انسانهاست، یادتون باشه دستورات خدا به نفع زندگی بشر است، در دین ما این کار ممنوعه، و در مجلس هم به قانون تبدیل شده، نه از الان، هفتاد سال پیش، قبل از جمهوری اسلامی.
لری کینگ: خب چه اتفاقی برای گی ها می افته؟
احمدی نژاد: البته کسی تظاهراتی نکرده، شما نگران هفتاد میلون مردم ایران هستید یا یک چند نفر همجنس گرا، فرض کنید در امریکا 200 میلیون نفر رانندگی می کنند، یک میلیون نفر هم خطاکار هست و از قانون تخلف می کنند. ما باید نگران آن 199 میلیون نفر باشیم یا یک میلیون متخلف؟ قانون، قانون است، قانون اعمال میشه، البته توجه داشته باشید در ایران کسی در زندگی شخصی افراد تفحصی نمی کند. ما کاری به زندگی شخصی نداریم.
لری کینگ: این مهم است.
احمدی نژاد: این بحث عمل ... کسی در خانه خودش کاری ندارد.
در این مصاحبه احمدی نژاد با پذیرش وجود همجنس گرایان در ایران سعی کرد وانمود کند کسی در ایران به زندگی شخصی افراد کاری ندارد. او این روند را در سالهای آینده هم ادامه داد و در مصاحبه ای با خبرنگار شبکه CNN گفت :
ولف بلیتزر (خبرنگار شبکه CNN): شما به خاطر می آورید چند سال پیش زمانی که در دانشگاه کلمبیا (در نیویورک) صحبت کردید سر و صدای زیادی به راه انداختید، باید بگویم تمسخر. زمانی که گفتید در ایران همجنس گرا وجود ندارد، می توانید به ما بگویید آیا همجنس گرایان در ایران وجود دارند؟
احمدی نژاد: حرف ما تغییر نمیکنه، در ایران همجنس بازی یک عمل ژشت محسوب میشه، ممکنه افرادی باشند همجنس باز باشند و با شما در تماس باشند ولی در جامعه ایرانی شرم دارند که بیان کنند، برای شما پوشیده نیستند، مطمعن باشید این عمل بسیار عمل زشتی است. برخلاف فرمان خدا و تعلیمات پیامبران الهی است و حتما به ضرر انسان. به ضرر انسانیت. منتهی من به عنوان دولت نمیتونم برم جلوی افراد رو بگیرم، موضع ما روشنه.
ادامه دارد ...
برچسب‌ها: سیاست و جامعه