شخصیت همجنس گرای سریال «شاهان سان ست» را بیشتر بشناسید

تاریخ نشر :

سریال تلویزونی «شاهان سان ست» Shahs of Sunset

سریال «شاهان سان ست» یک برنامه Reality Show مانند (برنامه «بفرمایید شام» از شبکه من و تو) است که زندگی شش ایرانی ساکن خیابان «سان ست» در بورلی هیلز آمریکا را نمایش می دهد. در این قبیل برنامه ها شخصیت هایی که بازیگر نیستند در یک موقعیت خاص قرار می گیرند و از زندگی و رفتارهای آنها فیلم برداری می شود. رضا فرهان هم به عنوان فردی که شغل اصلیش معاملات ملک است برای این برنامه انتخاب شده، در این سریال دو مرد و سه زن ایرانی دیگر هم به عنوان شخصیت های اصلی حضور دارند. برخلاف بسیاری از سریال های تلویزیونی آمریکا که معمولا یک یا چند همجنس گرا به عنوان «دکور» در حاشیه داستان حضور دارند در این سریال شخصیت همجنس گرای رضا نه تنها یک شخصیت حاشیه ای نیست بلکه تا کنون حضور پررنگ و برجسته ای داشته. قسمت نخست این سریال در تاریخ 11 مارچ 2012 از شبکه Bravo پخش شد.
[ وبسایت برنامه ]

رضا فرهان کیست

رضا فرهان 38 ساله، متولد تهران و بزرگ شده در بورلی هیلز در آمریکا یکی از شخصیت های اصلی سریال تلویزونی «شاهان سان ست» است که از آغاز خود را یک همجنس گرا معرفی می کند و روی همجنس گرا بودنش بسیار تاکید دارد. بی شک تا امروز همجنس گرایانی بوده اند که در فیلم ها و سریال های تلویزیونی ایرانی نقش داشته اند ولی هیچ یک آشکارا همجنس گرا بودن خود را اعلام نکرده اند و هیچ یک معرف و شناسنده دید یک همجنس گرا به زندگی و احساسات یک همجنس گرا نیستند.

در سایت رسمی این برنامه، رضا فرهان این طور معرفی شده : متولد تهران، ایران، و بزرگ شده در بورلی هیلز، رضا 38 ساله یکی از پیشتازان معاملات ملک در دنیای این حرفه در لس آنجلس است. او از معدود افراد آشکارا همجنس گرا در جامعه ایرانی است و اکثرا با شایعات و پیش داوری ها در مورد گرایش جنسیش روبرو می شود، خانواده او بر خلاف فشارها برای منزوی کردنش او را پشتیبانی می کنند. رضا بر خلاف ظاهر غیر سنتی که دارد یک مرد سنت گرا است که به دنبال یک شریک، یک خانواده و یک خانه سنتی آمریکایی است.

مصاحبه ها

رضا فرهان تا کنون هیچ موقعیتی را برای اشاره به همجنس گرا بودنش از دست نداده، او در مصاحبه هایی که داشته سعی کرده نگاه، احساسات و سبک زندگی همجنس گرایانه خاص خود را تا حد ممکن آشکار و ملموس کند.

ترجمه بخش هایی از مصاحبه برنامه رادیویی "راین سیکرس" با شخصیت های شاهان سانست

[ آدرس برنامه در یوتیوب ]

(شخصیت ها یک به یک خود را معرفی می کنند)

راین سیکرس : رضا نوبت تو است.

رضا فرهان : اسم من رضا است، در بورلی هیلز بزرگ شدم، شغلم معاملات ملک است، MJ (یکی از شخصیت های زن برنامه) و من با هم کار می کنیم، و اگر نمی دونستید من اون "گی" هستم.

گوینده دیگر رادیو: تو عاشق کسی هستی رضا ؟ یا مجردی؟

MJ : اون عاشقه، عاشقه خودشه

رضا فرهان : میدونی چیه، اگر خودت رو دوست نداشته باشی، دیگران هم تو رو دوست نخواهند داشت.

راین سیکرس : تو ممکنه بهترین اَبروهایی رو داشته باشی که من دیدم

رضا فرهان : خیلی ممنون، خودم اصلاحشون کردم

راین سیکرس : شما چه پاسخی به منتقدانی می دهید که می گویند این برنامه تصویر درستی از جامعه ایرانیان نشان نمی دهد؟

رضا فرهان : من تصویری از کسی نشان نمی دهم، من معرف خودم هستم، اگر من بتونم افق را درباره همجنس گرایی در فرهنگ خاور میانه باز و روشن کنم، این چیزی خواهد که به تصویر می کشم. ولی من نه یک فرد منتخب هستم و نه نماینده کسی جز خودم هستم، همش همینه، من نه سیاسی هستم نه مذهبی، من کاری نمی کنم به جز اینکه یک پنجره را برای مردم به سوی یک سبک زندگی دلچسب باز کنم.

راین سیکرس : آشکارا یک همجنس گرای ایرانی بودن چطور است؟

رضا فرهان : این خیلی سخته، متاسفانه در فرهنگ من مردم فکر می کنند، اونها از این واژه استفاده می کنند که من ازش بدم میاد "لجن"، این باعث میشه احساس ناراحتی و رنجش بکنم ولی نه برای خودم چون هیچ چیزی که اونها انجام بدن یا بگویند نمی تونه روی احساسی که نسبت به خودم دارم تاثیر بگذاره، این باعث میشه برای احساس بدی که کسانی که از خانواده هایی که کمتر ازشون پشتیبانی می کنند دارند ناراحت باشم. پس این واقعا سخته ولی نه برای من، من خیلی خوشبخت و خوش شانس هستم.

مایک (یکی از شخصیت های مرد برنامه) : من خیلی افتخار می کنم که تو این کار رو می کنی، اگر تو زندگی یک نفر را تغییر بدی وظیفه ات را انجام دادی. چون تو میتونی یک همجنس گرای آشکار باشی و موفق باشی، این مرد زندگی دارد که خیلی از ما آرزوش رو داریم. یک انسان معرکه است. حالا مردم اون رو به خاطر جنسیتش قضاوت می کنند؟، کی اهمیت میده، ما الان در دنیایی زندگی می کنیم که باید عشق را اشاعه بدیم، خیلی نفرت اتفاق می افته.

ترجمه بخشی از مصاحبه در برنامه Wendy

[ آدرس برنامه در یوتیوب ]

Wendy Williams : گی بودن در جامعه شما خیلی "تابو" است .... چه بازخوردی از جامعه ات داشتی؟

رضا فرهان : همه چیز از عشق تا نفرت و هر چیزی بین اینها، بعضی ها به من تلفن می کنند و می گویند تو نفرت انگیزی، بعضی ها تلفن می کنند و برایم آرزوی قوی بودن و خوبی می کنند و می گویند تو باعث خواهی شد یک اتفاقی در این جامعه بیفته.

Wendy Williams : این راست است که مادرت بهت پیشنهاد نیم میلون دلار کرد تا با یک زن ازدواج کنی؟ آره ولی نمی دونم پول کی را داشت پیشنهاد می کرد، اون برای وزن کم کردن هم به من پیشنهاد یک ماشین "مرسدس" را داد.

واکنش ها به برنامه شاهان سان ست

این برنامه واکنش های متفاوتی را در پی داشته، برخی از ایرانی تبارهای آمریکا انتخاب شخصیت های این برنامه را مورد انتقاد قرار داده اند و بر این عقیده هستند که این گروه نمی تواند معرف جامعه ایرانی در آمریکا باشد و شخصیت های انتخاب شده بسیار مادی گرا و سطحی هستند. سازندگان این سریال پاسخ می دهند که این برنامه قرار نیست معرف جامعه ایرانی باشد بلکه یک برنامه سرگرمی است که زندگی یک گروه از ایرانی های ثروتمند را نشان می دهد.

از طرفی عده ای بر این عقیده هستند که این سریال می تواند تصویر منفی که از ایران و ایرانیان در آمریکا وجود دارد را بهبود ببخشد و تنوع فرهنگی و سبک زندگی ایرانیان را یادآور شود و نشان دهد بر خلاف بعضی تصور ها ایرانی ها همه افراد افراطی مذهبی و تروریست نیستند.

دکتر نیلوفر فرنودی روانشناس برجسته ایرانی در برنامه یوتیوب خود می گوید : " آقای رضا کار شجاعانه ای انجام داده که در تلویزیون حاضر شود و آشکارا همجنس گرا باشد و درباره همجنس گرایی صحبت کند"

رضا فرهان در شبکه های اجتماعی

صفحه Youtube رضا فرهان

رضا فرهان در کانال یوتیوب خود در مورد مسائلی مانند خرید از حراجی، نظافت فردی و همچنین علاقه خود به Ryan Gosling (هنر پیشه مرد آمریکایی) و زیبایی او می گوید. این گفتگوها همراه با سادگی و سطحی بودن بسیار موثر و مثبت هستند چون افراد را با احساسات، دیدگاه ها و زندگی معمولی و عادی یک همجنس گرای ایرانی آشنا می کنند.

صفحه رضا فرهان در فیس بوک

رضا فرهان در Twitter

برچسب‌ها: سبک زندگی